Az egyik legnevesebb galéria és aukciósház oldalán bukkantam
rá egy 1970-ben készült, Barcsaynak tulajdonított tusrajzra az aukciós tételek
közt. A majdnem félmillió forintot érő grafika megragadta fantáziámat, így elhatároztam, hogy elkészítem pontos mását. Az alkotási folyamat során számos kérdés merült fel bennem mű keletkezési körülményeit illetően, ám pontos választ e kérdésekre a Barcsay-életművek és műelemzések nem adtak.
Az első gondolatom az volt, hogy szembetűnő hasonlóságok mutatkoznak a
Danaidák alakjai és Picasso Avignoni kisasszonyainak nőalakjai közt.
A Danaidák
címet viselő tusrajzot 1970-ben, épp 70 éves korában készítette Barcsay, feltehetően
egy monumentális mozaikterv egyik munkaverziójaként, a figuratív és
nonfiguratív művészet határmezsgyéjének reprezentációjaként. A jellegzetesen magyar konstruktivizmus-geometrizmus megteremtőjének munkamódszerére jellemző volt, hogy számos előzmény-műben, tanulmányrajzban
fogalmazta meg a résztémákat. A vázlatos, konstruktivizmus felé hajló
többalakos kompozícióval kapcsolatban felmerült bennem a kérdés, hogy vajon mely korabeli irányzatok elegye nyomán keletkezett?
Beszélhetünk-e konstruktivizmusról, absztrakt művészetről Barcsay esetében?
Ha a konstruktivizmus nemzetközileg elfogadott
definíciójából indulunk ki, látható, hogy Barcsay nem hasonlítható a nagy ,
nemzetközi konstruktivista forradalmárokhoz: Malevicshez, Moholyhoz, Mondrianhoz
vagy épp Kassákhoz, akik a konstruktivista esztétika irányelveit lefektették.
Barcsay geometrizáló formanyelvét nem jellemzi a szuprematista, végsőkig elvont mértaniság, s a többi irányzattól való
szándékos és teljes izoláció.
A zsánerkép műfajához sorolható sokalakos kompozíció átmenet
a figurativitás és az absztrakció közt, akárcsak a nem sokkal korábban
keletkezett Mozaikterv arany háttérrel. Mind a Danaidák, mind pedig a
Mozaikterv arany háttérrel a
beszélgetést, összetartozást, heterogenitást hivatott hangsúlyozni.
A vélhetően egy monumentális mozaikterv vázlataként készült
tusrajz közel egyidőben készült a Miskolci Központi Könyvtár Asszonyok címet
viselő nagyméretű mozaikképével , illetve a lebontott újpesti uszoda számára
készült hatalmas mozaikművel.
Barcsay Asszonyok című monumentális mozaikja a Miskolci Központi Könyvtár épületében
Barcsay mozaikja az elbontott Újpesti Uszoda falán
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése