2018. január 12., péntek

Farkasvakság-a gyászfeldolgozás és a családi örökség jelenvalóvá tétele Esterházy Marcell kiállításán

Be kell vallanom, eddig csak felületesen ismertem Esterházy Marcell munkásságát, azonban az acb Attachmentben tett látogatásom alkalmával meglehetősen megérintett a kiállított anyag üzenete. A művész, aki régóta jelen van a kortárs képzőművészeti porondon, ezen a kiállításon keresztül édesapjára, Esterházy Péterre emlékezik, azonban nem egy hagyományos emlékkiállítás keretein belül teszi ezt.
A művész által kiállított anyag a legszűkebb családi élményekből táplálkozik, és  része az alkotó személyes múltfeldolgozás stratégiájának, kifejezve a gyász, a kiüresedés, a hiány állapotát. Az ezekhez társuló érzéseket hűen fejezi ki a kiállítás címe, Farkasvakság, mely egy olyan állapotot jelent, melynél a szem nem tud alkalmazkodni a világosságot követő sötétséghez. Édesapja elvesztése egy ilyen jellegű , hosszú időre beálló sötétséget, fény nélküliséget eredményezett a fia lelkében.


A családi archívum részeként  egy megindító emléktárgy lenyomatát is láthattam: édesapja pólójából kicsapódó sókristályok és por által kirajzolt lenyomat, mely egy valós tárgy felidézése, míg a korhadt fából kifaragott könyvkötetek metaforikus, átvitt értelemben idézik fel édesapja írói munkásságát. 
Ezen emléktárgyakon keresztül mintegy jelenvalóvá teszi szeretett édesapját a művész, aki a tárgyakon keresztüli lét formájában jelen van az alkotásokban, az általuk közvetített üzenetekben. 




Állandó lakhelyek installáció, mögötte, a falhoz támasztva:
untitled (t-shirt), édesapja pólójáról készült lenyomat 





untitled (books), 2015-2017.
birsalmafa, körtefa, almafa, acéllemez





pietá-sorozat, 2017




Egy különösen kézzelfogható és egyedi tárgyi eszköze a gyászfeldolgozásnak az az IPhone, melyen Marcell futások emlékeit felidéző videóját láthatjuk. Két éven keresztül minden egyes hajnali futásakor selfie-t készített, s ebből egy animáció született. Az animáció beszédes címe: Ima helyett (work in progress), mely utalás arra, hogy a futás, mint reggeli kötelező rituálé, épp olyan fontos szerepet tölthet be az ember életében, mint az imádság. Esterházy Marcell életében a futás édesapja halálát követően az egyik legfőbb zaklatottság-levezető tevékenységként volt jelen, és van jelen ma is. 
Állandó lakhelyek (domiciles fixes) installációja,a művész eddigi lakhelyeinek alaprajzának egybegyúrásával keletkezett, benne a nyugodt, rögzített  és dinamikus kettősség testesül meg. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése