Egy megindító
látogatásom emlékére az egykori Járitz-villában:
Vendégségben Doszkocs
Zsuzsa
festőművésznél
festőművésznél
Várakozással
telve kapaszkodok fel a Baba utca meredek lejtőjén, várva a történelmi
pillanatot, mikor szemem elé tárul a modernista építészet egy napjainkban is
álló csodája, az egykori Járitz-villa Bauhaus stílusú épülete. Vajon hasonlít-e
a ma 73 éves luxusvilla a régi önmagára, melyet fekete-fehér fotókon annyiszor láttam
még művészettörténész hallgatóként az egyetemi képjegyzékben? Vajon visszaköszönnek-e
a fehérre meszelt falak, a hatalmas, íves terasz, a mozaikfalú úszómedence és
az a szépséges, kőből faragott Vénusz szobor a medence partján, melyeket a régi
fotók őriznek?
Azonban a villához érve kissé csalódok az elém táruló
látványban. A fehér falak mára bizony megszürkültek, s noha az íves terasz
nyomán még emlékeztet egykori önmagára, gyorsan meg kell állapítanom, hogy
bizony komoly változtatásokat hajtottak végre az egykori Bauhaus-mozgalom
jegyében fogant luxusvilla épületén. Mintha árnyéka volna csak valamikori
önmagának…
A Járitz-villa mai állapotában
A bejárat felöli oldal
Medgyessy Ferenc Vénusz szobrának másolata a kertben
|
A csalódottságra nincs idő: ismét
várakozással telve lépem át a villa küszöbét, s rögtön egy nagy, fekete tábla
tájékoztat az épület jelenlegi funkciójáról: Fővárosi Önkormányzat Budai Gyermekkórház Rendelőintézet Légzésrehabilitációs
Osztálya.
Majd belépve az alagsorba, örömmel nyugtázom, hogy megmaradt a
mozaikdíszítéses padló, s lassan az emelet felé veszem az irányt a falépcsőn,
mely szintén eredeti tartozéka a villának.
Ahogy felérek az emeletre,
beszélgetés hangja üti meg a fülem. Rögtön megtalálom a lakosztályt, melyet
keresek, s belépve két kedves hölgy fogad mosollyal az arcukon. Az egyikük, aki
tényleges vendéglátóm volt aznap délután, Doszkocs Zsuzsa autodidakta
festőművész, aki 1999 januárjától kezdve állandó lakója a Légzésrehabilitációs
Osztálynak. A másik hölgy, amint az hamarosan kiderül, Zsuzsa édesanyja, a
bemutatkozást követően büszkén mutat rá az ággyal szemben lévő falra, melyet
csodás festmények borítanak. A kórterem, bár nem túl nagy, mégis otthonos, műterem-jelleget
kapott Zsuzsa festményei által.
A kórterem falát díszítő festmények műterem-jelleget kölcsönöznek a kis helységnek |
Ottlétem alkalmával Zsuzsa és édesanyja készséggel mesélnek
az éppen még tartó szentendrei kiállításról, mely Zsuzsa alkotásaiból nyílt a
P’Art Mozi épületében. Én magam is megtekintettem a gazdag kiállítási anyagot,
így kedélyes eszmecserébe bonyolódtunk a kórteremben a művésznő egyéni alkotói
stílusáról, páratlan realista ábrázolásmódjáról, és a műveiből áradó végtelen
optimizmusról, életszeretetéről. Gondolatban felidézem a Nyugati Pályaudvar esti
fényeit, a Szegedi Dóm égbe nyúló tornyait, a Szajna parti mulatozás jelenetét,
a szentendrei utcaképeket, melyek
fellelhetők a P’Art Moziban kiállított képek közt.
De vajon honnan
meríthet ennyi akaraterőt, hitet egy izomsorvadásban szenvedő, önállóan
lélegezni nem tudó alkotóművész? Erre a kérdésre mintegy válaszként szolgál „Örök
Barátságok” címet viselő szentendrei tárlatának meghívóján olvasható
kis idézet tőle:
„Betegségem nehéz terhe
A lelkemet meg nem törte...”
Zsuzsa, mint megtudom, csak csuklóját tudja mozgatni, ami
egyben nagy szerencse is, hiszen így kerülhetnek ki a szentendrei festményeihez
hasonló csodás műalkotások ecsetje alól. Számára a festés bár igazi kihívás,
ugyanakkor az önkifejezés egyik leghatásosabb eszköze is. Beszélgetésünk alkalmával
elárulja, hogy a Bács-Kiskun megyei Mélykúton született, melynek ma már
díszpolgára is,ám diákéveit Szentendrén
töltötte, s itt vállalt először munkát is. Körülbelül 9 éves lehetett, mikor
először jelentkeztek nála az izomgyengeség tünetei, környezete eleinte
serdülőkori esetlenségnek vélte a kezdeti tüneteket. Ő azonban tudta, hogy
beteg, s ekkoriban kezdett el rajzolni; első alkotásait rajzkréta segítségével
készítette el. Később súlyosbodtak a
tünetei, olyannyira, hogy Zsuzsa kómába esett, mivel légzésfunkciója a betegség
miatt megszűnt. Az Országos Korányi TBC-és Pulmonológiai Intézetben hajtottak
rajta végre életmentő beavatkozást. Légcsőmetszést követően 18 éve egy gépezet
juttat levegőt Zsuzsa tüdejébe, így mintegy e gép működése biztosítja számára
az életben maradást. Zsuzsa minden
erejével igyekszik felülemelkedni betegségtudatán: festményei mellett versei is
megingathatatlan hitének bizonyítékául szolgálnak.
Beszélgetésünk végén Zsuzsa elárulja, hogy Salvador Dali,
Frida Kahlo és Pierre-Agust Renoir a kedvenc festői, és kedvenc műalkotásainak
egyike Dali 1954-es közismert festménye, az Elfolyó
idő. Kissé kísérteties számomra ez a festmény, talán maga az ábrázolásmód
teszi azzá, ahogy megnyúlva ábrázolja az órát, s azon keresztül rámutat a
kíméletlenül múló időre, annak minden veszélyével.
Úgy érzem, a Zsuzsával
történt találkozásom meghatározó marad további életem során. Hajlamos vagyok megfeledkezni arról, hogy
mások sokkal nehezebb körülmények közt igyekeznek helytállni az élet nehéz
pillanataiban, így számomra ez a találkozás mindenképp felemelő és egyben példaértékű
is volt.
Búcsúzóul értesülök róla, hogy a Légzésrehabilitációs Osztály
átköltözik a Korányi Intézetbe, így Zsuzsa és az ápoló személyzet is nagy
változásoknak néz elébe. A kórterem ajtajából búcsút intek Zsuzsáéknak, majd a
falépcsőkön lefele tartva a Járitz –villa épületétől is elbúcsúzom. Utoljára még
megállok az üres, mozaikos kőmedence partján, szemben a szintén kőből faragott
Vénusszal, magamba szívom a lemenő nap sugaraival fűszerezett látványt, majd
magam mögött hagyom a Baba utca lejtőjét.
S íme egy búcsúvers Zsuzsa jóvoltából egykori otthona képével:
S íme egy búcsúvers Zsuzsa jóvoltából egykori otthona képével:
Doszkocs Zsuzsa festőművész festményei és versei elérhetőek
az alábbi honlapon:
Szerző: Dávid Brigitta
Budapest, 2017. augusztus 25.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése