Makrisz Agamemnon mauthauseni Mártír-emlékművének másolata az újpesti rakparton
Egy kellemes őszi délutánon célirányosan az újpesti rakpart
felé veszem az irányt, szemeimmel egy régóta látni vágyott szabadtéri szobormű
sziluettjei után kutatva. Régóta várom azt a pillanatot, amint megpillantom az
általam oly nagyra becsült görög szobrász méltán világhírű monumentális
emlékművének másolatát. Sokat olvastam már ennek eredetijéről, a mauthauseni Kegyelet
Ligetében álló Mártír-emlékműről, melyet 1964-ben Janáky István építész
segítségével állított a művész a haláltábor mártírjainak emlékére.
2.kép: az eredeti mauthauseni 1964-ben emelt emlékmű a Kegyelet Ligetében
Hosszas gyaloglás után végre megpillantom a lépcsősor tetején
álló, kilenc figurából álló mementót, amint a lemenő nap sugarai drámai hatást
kölcsönözve neki a legyőzhetetlenség érzetével vonják be azt. Eddig csak
fekete-fehér fotókon volt alkalmam megcsodálni a sokalakos köztéri szobrot,
most azonban a maga valójában sikerült lenyűgöznie. Ez, a Budapesten
felállított műalkotás méretében épp a fele az eredeti 1964-es mauthauseni
alkotásnak, s azoknak az ellenállóknak, katonaszökevényeknek és üldözötteknek
kíván emléket állítani, akiket a fasiszták 1944-45 telén meggyilkoltak a pesti
Dunaparton. A rakparti műemléket 1986-ban állíttatta a MEASZ (Magyar Ellenállók
és Antifasiszták Szövetsége) valamint a Fővárosi Önkormányzat. Helyreállítására
és újraavatására 2010 április 14-én került sor.
A szobor alkotója Makrisz Agamemnon görög nemzetiségű
szobrász volt, aki közel 2 évtizeden át a hazai művészet ouvre-ját is
gazdagította jelentős portrészobraival és köztéri szoborkompozícióival. A
Pátrasz szigetén született szobrászművész a 30-as években Athénban végezte el a
Képzőművészeti Akadémiát, majd a háborút követő években Párizsban élt és
alkotott. Az 50-es években érkezett Magyarországra, ahol igen rövid idő alatt
meghatározó alakja lett a hazai művészei életnek. A sokak által méltatott
művész nyíltan kiállt politikai irányultsága mellett: a görög ellenállás
egykori részvevőjeként a francia baloldalnak is elkötelezett képviselője volt,
emellett a magyar szocialista éra ismert személyiségeként is olvashatunk róla.
4. kép: Makrisz 1919-es szekszárdi Mártír Emlékműve
5.kép: díszkút a Kálvária téren
6.kép: Sellő kút a Széll Kálmán téren
A vizafogói szobormű kompozícióját 9 figura alkotja, melyek
égbe emelt ököllel, terpeszben, ám a végkimerülés és a végső győzelem határán
állva vet árnyékot a rakparti sétáló útra. Ebben a monumentális mementóban
összegezte a művész mondanivalóját: a 9 alak felemelt karokkal kiáltja világgá
az ártatlan áldozatok szenvedéseit, s a megannyi megpróbáltatáson,
megaláztatáson keresztülmenő emberiség újjászületését. Az egymásnak feszülő
árnyalakok egy egybefüggő blokkot alkotva, mintegy ércfalat képezve bátran száll
szembe a történelem viharaival.
A figurák elnagyolt, vázlatos arcvonásai magukban hordozzák
az elszántságot, melyet „még a földi inferno kohói sem tudnak eltüntetni”. Az
éhség és kényszermunka általi szenvedés sem tudta kiölni az emberiségből azt a
belső tartást, amit ez a 9 alak szimbolizál.
A 9 alak kiképzése nagy műgonddal valósult meg: Makrisz
mértani számítások alapján kiszámította, hogy a 18 felemelt kar, s a 18
terpeszben álló láb hol és hogyan metszi egymást, s melyik irányból milyen
szögben látható. Emellett fontos szempont volt a kiképzés során, hogy a nap
sugarai milyen módon világítják meg a szobor alakjait, kiemelve vagy épp
elrejtve az egyes lényegi elemeket.
Ahogy körbejárom a monumentális köztéri emlékművet, hol közeledve, hol távolodva tőle, eltölt a jólkomponáltság érzete, majd gondolatban beillesztem a kompozíciót a Kegyelet Ligetének többi alkotása közé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése